Erik Swaab - Valentine Juwelier

Erik Swaab van Valentine Juwelier in Ter Aar is sinds de coronapandemie nog intensiever bezig met het digitaliseren van zijn bedrijf. Het onderhouden van de webshop behoorde naast zijn ambachten als goudsmid en horlogemaker al tot zijn takenpakket, de omstandigheden hebben z’n digitale activiteiten in een stroomversnelling gebracht. Swaab: “Het internet hoort nu eenmaal bij ondernemen in deze tijd.”


‘Het internet hoort nu eenmaal bij ondernemen in deze tijd’

Afsprakenplanner

Zo heeft Swaab sinds vorig jaar en sneller dan gepland een agendafunctie toegevoegd aan zijn webshop. Hiermee kunnen consumenten via de afsprakenplanner aangeven wanneer ze langskomen. “Dat bevalt zo goed, dat die functionaliteit er niet meer uit gaat,” aldus Swaab. Sieraadcontrole, taxaties of gaatjes laten zetten in neus of oor, vooraf is duidelijk wie er langskomt voor wat. “En dat werkt voor mij heel efficiënt. Klanten bepalen zelf het tijdstip en ontvangen daarvan een bevestiging per mail.” De directe aanleiding voor deze verandering was een lockdown, waarin winkelen alleen nog op afspraak mogelijk was.

Andere doelgroep

De levering van de producten van Valentine Juwelier door heel Nederland is een ander gevolg van de coronapandemie. Swaab: “Ik zag in oktober 2021 dat er wederom landen om ons heen op slot gingen en daar wilde ik op anticiperen. Om op die manier toch weer op zoek te gaan naar een extra bron van inkomsten. Maar we bereiken er eveneens een andere doelgroep mee. Mensen zien namelijk nu ook dat wij cursussen edelsmeden en workshops sieraden maken aanbieden. Zo kan het dat we, buiten de lockdowns om, al cursisten hebben ontvangen uit Utrecht en Drenthe. Dat is natuurlijk hartstikke leuk om te zien.”

Online platform

Met het aanbod van zijn producten is Swaab daarnaast aangesloten op een overkoepelend online platform. Daar komt in de nabije toekomst nog een tweede platform bij, het is een digitaliseringsslag die in 2022 moet worden gemaakt. Klanten komen binnen via zo’n platform en Valentine Juwelier zorgt ervoor dat het product bij de klant terechtkomt. “Vorig jaar hebben we geïnvesteerd in een nog betere aansluiting en communicatie van onze webshop aan het platform en dat is gelukt,” zo zegt Erik. “In 2022 werken we ook hard aan de verbetering van het voorraadsysteem en de webshop, daar moeten nog de nodige aanpassingen voor worden gedaan. Wanneer dat klaar moet zijn? Medio zomer, ik ga er vanuit dat de economie dan weer volledig draait.”

Continuïteit

En dat is nodig ook, want het vet op de botten van zijn bedrijf is weg, zo vertelt Swaab. “Daarnaast is er toch ook een trauma ontstaan door de zoveelste opgelegde winkelsluiting. We blijven zoeken naar andere bronnen van inkomsten, zo zijn we ook bij die platformen terecht gekomen. Dat zorgt uiteindelijk voor continuïteit en dat is heel belangrijk. De enige manier om je bedrijf overeind te houden, denk ik. Online winkelen doet vrijwel iedereen, we kiezen allemaal voor gemak. Dus als je ondernemer bent, dan heb je een webshop nodig waarop je laat zien wie je bent en wat je doet.”

Meer info: www.valentinejuwelier.nl

Benieuwd naar andere ervaringen op gebied van digitalisering? Bekijk alle interviews.