Joost Wesselman - Tulpen.nl
Als directeur-eigenaar van Wesselman Flowers en Tulpen.nl richt Joost Wesselman zich voornamelijk op grootwinkelbedrijven. Met Tulpen.nl staat het vizier sinds de coronapandemie ook op de consumentenmarkt. In de eigen kwekerij in Roelofarendsveen worden de tulpen geoogst, op maat verwerkt, verpakt en verzonden. Maar tulpen door de brievenbus, dat past toch niet?

Tulpen door de brievenbus
Online shop
“Die gedachte is ook wel eens door mijn hoofd gegaan,” zo legt Wesselman uit als het gaat over het ontstaan van Tulpen.nl als online shop. “Maar ik heb een aantal jaren geleden een Lean Startup cursus gevolgd. De insteek was om er als bedrijf voor te zorgen dat er geen start-up komt die jouw bedrijf voorbij streeft in datgene wat jij doet. Het is dus handig om zelf de start-up te zijn.”
Plannen en ideeën
En toen de wereld in 2020 ineens op slot ging vanwege COVID19, was daar zo’n zorg-dat-je-niet-voorbij-wordt-gestreefd-moment. “Tulpen moesten massaal worden weggegooid,” vertelt Wesselman, “al hadden wij gelukkig nog wat afzetmarkt. Wel met hoge kortingen en met 200 tulpen per doos. Het scheelde ook dat iedereen de tuinbouw graag wilde helpen.” Wesselman kwam in die moeilijke tijd in contact met een branchegenoot die een webshop had gebouwd, om zo de tulpen ook online aan de consument te brengen. Wesselman Flowers beschikte over de gewenste logistiek en werkte al samen met deze ondernemer. Joost zegt daarover: “Bij mijn twee bedrijven draait het om tulpen, maar tulpen kweken en voor de supermarkt verpakken is heel anders dan tulpen online verkopen. De webshop van Tulpen.nl wordt dus door iemand anders gedaan, dat kun je er niet even naast gaan doen. Ik kom met de plannen en ideeën, een ander moet het uitvoeren.”
Te vroeg
Het was voor Wesselman overigens niet de eerste kennismaking met het online verkopen van tulpen. “Tien jaar geleden hebben we het ook geprobeerd,” zo blikt hij terug. “Toen waren we duidelijk te vroeg. Social media speelde nog geen grote rol in het dagelijks leven, de markt was er nog niet klaar voor. We konden de consument om die reden niet bereiken. Als de bestellingen dan uitblijven en het alleen maar energie kost, dan moet je ermee stoppen. Dat hebben we dan ook gedaan.”
Versterken van bedrijf
Natuurlijk vraagt de verdere ontwikkeling van Tulpen.nl om investeringen, Wesselman onderneemt volgens het principe ‘het moet goed gebeuren’ en dat is nu eenmaal niet goedkoop. Hij zegt: “Waar we tien jaar geleden de enige waren, merkte je na de uitbraak van de pandemie dat er meerdere bedrijven in onze sector begonnen met een webshop. Daar zijn er nu nog een paar van over. Wat ik er lastig aan vind? Het is ook een zoektocht naar de juiste marketing, zo moet ik nog steeds wennen aan de hoge online budgetten die daarvoor worden ingezet. Maar ik merk ook dat zo’n digitaliseringsslag je bestaande bedrijf kan versterken. Zo leveren we buiten het tulpenseizoen inmiddels ook andere bloemen via de webshop.”
Doel voor 2022
Na de start in 2020 werd 2021 een proefjaar, voor 2022 is er een duidelijk doel. “We willen 400% omzetgroei boeken,” legt Wesselman uit. “Ik geloof er namelijk in dat we ook bedrijven naast de supermarkten kunnen gaan voorzien. En de potentie die er online is, is gewoon enorm. Wij hebben een vers product, inclusief een optimaal werkend voorraadsysteem. Daarnaast zijn mensen vaker en langer thuis en inmiddels ook meer en meer gewend aan het online bestellen.”
Wil jij ook online tulpen bestellen voor jezelf of thuiswerkend personeel? Kijk dan op www.tulpen.nl
