Dirk-Jan Hijdra - Hijdra.com
In de 28 jaar dat Dirk-Jan Hijdra als directeur zijn gelijknamige bedrijf leidt, is de status ervan aanzienlijk veranderd. Van vooral regionaal georiënteerd naar een landelijk bereik. Met klanten in Groningen en Maastricht, tot in België aan toe. Het doel is altijd hetzelfde gebleven: voor iedereen een ideale werkomgeving creëren.
Automatiseren om verder te groeien
Van advies bij het kiezen van kantoorinterieur, tot vernieuwing van de totale (nieuwe) kantoorinrichting. Maar ook het optimaliseren van een gezonde (thuis)werkplek of het aanbieden van diensten zoals ergonomische advies bij bureaustoelen. Inclusief montage en het duurzaam afvoeren van (verpakkings)materialen, eventuele reparatie en het onderhoud, tot een correcte logistieke levering van supplies. Ondernemen volgens het motto om altijd stappen vooruit te maken. “En dat is ook nodig, want het koopgedrag is de laatste jaren zwaar aan het veranderen,” legt Dirk-Jan uit. Mede om die reden grijpt ook hij alle digitale hulpmiddelen aan om zijn bedrijf continu te blijven verbeteren.
Capaciteit vergroten
Zo werd de webshop van Hijdra de afgelopen jaren een digitale etalage voor klanten die veel minder dan voorheen op bezoek komen in de showroom in Leimuiden, maar nog wel advies en service willen. “Het is veel meer een proces geworden om zaken te doen met de buitenwereld,” vertelt Dirk-Jan. “De klant bepaalt steeds vaker het moment van aankoop en daar moet je als MKB’er voor klaarstaan. Wij zijn op werkdagen telefonisch altijd goed te bereiken, maar ook via live chat en per mail kunnen mensen contact leggen. Dat doen we bewust op die manier, we vergroten daarmee onze capaciteit en zien dat klanten dit waarderen. Zo bouwen we vertrouwen op en de honderden goede reviews die we inmiddels hebben mogen ontvangen werken superkrachtig. Het is een compleet nieuwe vorm van marketing en we merken dat zo’n transactionele klant dan ook in veel gevallen een relatie voor de lange termijn wordt. Dat wil je natuurlijk.”
Specialiseren
Heel nauwkeurig en digitaal het klantenbestand bijhouden is ook zo’n handeling die moet bijdragen aan het vertrouwen van de (online) klant. “Want mocht er dan na jaren eens iets kapot gaan, dan hoeven wij geen aankoopfactuur te zien als garantiebewijs. Al die informatie houden we namelijk zelf bij.” Een andere tip die Dirk-Jan wil benoemen: denk ook eens aan specialisatie. “Door je volledig op een niche te richten, kan je namelijk ook extra omzet genereren. Als mensen jou als specialist gaan zien, vergroot je daarnaast ook het afzetgebied en je zorgt daarmee voor een onderscheidende propositie. Ik denk dat wij in totaal wel 40.000 artikelen in ons aanbod hebben, maar het is ook belangrijk om echt ergens héél goed in te zijn. Ik ben ervan overtuigd dat je zo sneller tot commercieel succes kunt komen, omdat je eerder bij bedrijven binnenkomt . Jij lost namelijk hun problemen en pijn op, waardoor ze je niet snel vergeten en de volgende keer weer bij je aankloppen. Zo werkt het echt.”
Klantbeleving
Hijdra heeft, alle full- en parttimers bij elkaar opgeteld, twaalf mensen in dienst. Op de logistieke afdeling zijn mensen nodig, stagiaires zijn altijd welkom. “Ik wil jongeren dusdanige uitdagingen bieden, dat ze na hun studie willen blijven. Zij zorgen ervoor dat je bijblijft met de laatste ontwikkelingen. Ik vind dat belangrijk, ook om als bedrijf niet te lang stil te staan. Want hoe verder je groeit, hoe aantrekkelijker het wordt om te automatiseren.” Dit jaar staat de volgende digitaliseringsslag dan ook gepland: de ‘achterkant’ van de webshop wordt grondig aangepakt, om zo extra mogelijkheden te creëren aan de ‘voorkant’ van de digitale etalage. Dirk-Jan: “Zo ontstaat er nog meer onderscheidend vermogen en doen we alles om te blijven zorgen voor een prettige klantbeleving.”
Meer info: www.hijdra.com